2 timmar

Äntligen säger jag bara, har försökt att skriva detta inlägg i 2 timmar nu. Men så fort jag ska börja så är det något som händer.
Tänkte fortsätta när jag kom tillbaka från att ha pratat med Cami, gissa vad som hände? Mamma och Pappa ringde så då kan man ju inte blogga.
Sen gick vi och åt middag och nu är jag tillbaka, äntligen.

Så vad var jag någonstans, just ja "Mother Courage and Her Children". En av de bästa pjäserna jag har sett. Visst det är en pjäs av Brecht men den var verkligen hur bra som helst.
Huvudrollen hade Fiona Shaw (Aunt Petunia från Harry Potter) och hur bra var hon inte, hon gav allt!
(En annan skådespelerska som ger allt och är hur bra som helst, som bara råkar ha haft samma roll är Meryl Streep).

  Självklart var det en del blod och skutande, men pjäsen handlar ju om krig. Fast inte krig på det sättet som vi oftast ser krig utan det är mer en antikrigs pjäs om en kvinna som reser runt Tyskland, Sverige, Polen m.m. med sina 3 "barn" och en vagn. En vagn som är full av saker att sälja. 
  Mother Courage förlorar dock sina 3 barn i kriget och de 3 scener som visade detta var så känslofulla. Men sen helt plötsligt är det en ny scen och karaktärerna byter om på scenen, backstage folket kommer ut på scenen och fixar rekvisitan inför nästa.
Så typiskt Brecht. Men vilket också är ganska bra. För det får dig att tänka varför jag fick den där känslan, det är ju bara en pjäs.
  Det enda som var ganska jobbigt med pjäsen var att första akten var över 2 timmar lång och det var inte de bästa stolarna att sitta på.

So what else has happened. . . Jo just ja fick frågorna till min essä idag. Är hur ivrig som helst att börja med den. Det var verkligen roliga och intressanta frågor. Frågor som faktiskt kan täcka ett ämne med 2000 ord. Vilket egentligen är ganska lite, 2000 ord. Är van att skriva mycket mer. Men men detta kommer att gå bra.
  Det enda jag oroar mig över är analysen. Har inte ens kommit på en fråga, vilket nog är ganska ba att göra snart. Vill ju klara kursen liksom.

Men ikväll ska vi en filmkväll. Känns som att en sådan kan behövas. Har alldeles för mycket bakterier i kroppen för att gå ut. Ska ju klara av att gå upp klockan 5 på lördag morgon för att surfa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0